Resultat Östsvenskan 2018, Ädelfors Vetlanda

Stort GRATTIS till de vinnande bidragen!

Nedan följer pallplacerade bilder från alla klasser.

Klass A

Påsiksbilder, kollektion om 3 bilder, fritt tema.

Kollektion Gitarr

​Fotograf: Mathias Samuelsson, Eksjö FK
Guldplakett

Bildsviten utstrålar närvaro och kraft.  Bakom bildytan kan vi förnimma vilja, uppkäftighet men kanske också ett sökande.

Bilderna kompletterar varandra mycket bra. Återhållsamheten i färgskalan förstärker kraften i bilderna.

Vi vill höra musiken!

Kollektion tiggare

Fotograf: Karin Gustafsson, Vetlanda FK

Silverplakett

Valen av perspektiv är mycket bra. Den lilla människan vid trappan och den stora porten till andra sidan, en teaterscen klippt ur verklighetens nu.

Fint uppbyggt i förgrund, central scen och bakgrund. Kollektionen kommunicerar social medvetenhet och ställer frågor.

Kollektion tak

Fotograf: Reidun Weigner, Eksjö FK

Bronsplakett

Det mönjaorange taket står i fin kontrast till den ödmjuka gråskalan. Ett starkt färgaccord.

Levande samspel mellan linjer, material och ytor.

Bästa klubb kollektion: Eksjö Fotoklubb

Klass B

Projektionsbild, enstaka bild. Fritt tema

B11246B

Fotograf: Anders Lönn, Söderköpings FF

Guldplakett

En svartvit bild av en tågvagn.  Ett fönster med ränder av smuts, smuts som framhävs i solljuset.  Bakom fönstret en man med mörkt hår och kraftiga ögonbryn. Konturen av honom är otydlig, endast ansiktet syns och det tycks nästan genomskinligt. Blicken riktad rakt mot mig som betraktare.  Är blicken hotfull? Ler han?
Jag svänger i min uppfattning från gång till gång jag betraktar bilden.

I andra vagnen en hund med lockig päls. Huvudet riktat framåt. Ljuset ligger på, hunden syns tydligt. Nedanför skuggan av ytterligare en person, förmodligen man och förmodligen fotografen. Vagnen blänker solens sken. Suggan av vad som ser ut som ett träd blir som svart rök. Den ligger rakt över den perfekta kompositionstriangeln som finns mellan mannen, skuggan och hunden.

Ju fler gånger jag tittar på bilden, desto mer tycker jag om den. Jag ser en bild fylld av berättelser, frågor. Kompositionen är intressant och snygg. Men framförallt fascineras jag av det lilla dramat mellan mannen, hunden och skuggorna.

B11570A​​Fotograf: Gert Eliasson, Söderköpings FF

Silverplakett

En majestätisk örn mot blå himmel. Skärpan ligger perfekt, liksom solens strålar som lyser på örnens huvud.
Över örnen en stöddig mås, som ger en bild av hur stor rovfågeln är. Kompositionen är perfekt, motivet både vackert  fascinerande och humoristiskt

B16197AFotograf: Göran Sedvall, Åtvidabergs FK

Bronsplakett

En svartvit bild där svart möter vitt. Som på ett stridsfält där trupper springer mot varandra. De möts i bildens mitt där vattenfallet förenad det mörka med det ljusa, strömmar vilt ner mot stenklippor. En båt i bildens högra kant sätter perspektiv på fallets storlek.
 En magiskt vacker, dramatisk bild som visar storheten i naturens skönhet.

Bästa klubb: Söderköpings Fotoförening

Klass C

Projektionsbild, enstaka bild. Tema Glasklart

C29737A

Fotograf: Mats Larsson Kindeland, Linköpings FK

Guldplakett

En fantastiskt fin bild på alla sätt. Bildutsnitt, komposition, färgbehandling och tekniska kvalitéer är av toppklass.
Dessutom får betraktaren se ett motiv ur ett perspektiv som inte var och en upptäcker av sig själv. En bild som kan vidga invanda betraktelsemönster! Förhållningssättet till temat är "glasklart".

C16217A​Fotograf: Lars Krantz, Åtvidabergs FK

Silverplakett

En bild med ett uttryck som rymmer både vila, stillhet och dramatik. En stringent komposition och suverän ljusbehandling.
Figurerna i de mörka partierna upptäcks inte omedelbart, men berikar bilden avsevärt.

C29101A​Fotograf: Karin Hartmann, Linköpings FK

Bronsplakett

Oavsett om motivet är arrangerat eller om motivet är fångat i ögonblicket är bilden mycket skön och välkomponerad.
Figurerna är samspelta och vilande i sin respektive pose. Ljuset är väl tillvarataget.

Bästa klubb: Linköpings Fotoklubb